Lakcímügyintézés
Lakcímbejelentés és kapcsolódó népesség-nyilvántartási ügyek
Lakcímügyintézés
Az eljárásra vonatkozó jogszabályok
- a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény
- a hivatalos iratok kézbesítésének egyszerűsítéséről szóló 43/1953. (VIII.20.) MT rendelet
- a személyes adatok védelméről és közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvény
- az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény
- a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény
- a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény végrehajtására kiadott 146/1993. (X.26.) Kormányrendelet.
- a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásából teljesített adatszolgáltatásért, a kapcsolatfelvétel céljából való megkeresésért, valamint értesítésért fizetendő igazgatási szolgáltatási díjról szóló 16/2007. (III.13.) IRM-MeHVM együttes rendelet
A lakcímigazolvány
A lakcímigazolvány közhitelűen igazolja a polgár személyi azonosítóját és bejelentett lakcímét. Tájékoztatás céljából a 14. életévét be nem töltött kiskorú esetében – a törvényes képviselő kérelmére - tartalmazza a törvényes képviselőinek nevét és a kiállítás időpontja szerinti telefonszámát is.
Lakcímigazolványt a lakóhely, vagy tartózkodási hely szerint illetékes okmányirodában lehet kérni. Azon a településen, ahol nem működik okmányiroda, a jegyzőnél kérelmezhető.
A lakcím bejelentése és nyilvántartása
A Magyar Köztársaság területén élő, e törvény hatálya alá tartozó polgár (Magyar Köztársaság területén élő magyar állampolgárok, a bevándorolt és letelepedett jogállású, valamint menekültként elismert személyek, a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról szóló törvény hatálya alá tartozó személyek, amennyiben a szabad mozgás és három hónapot meghaladó tartózkodási jogukat a Magyar Köztársaság területén gyakorolják, a külföldön élő, illetőleg a Magyar Köztársaság területét a külföldi letelepedés szándékával elhagyó magyar állampolgárok akkor tartoznak a törvény hatálya alá, ha kérik adataiknak a nyilvántartásba való felvételét, illetőleg meglévő adataik kezelését) köteles kiköltözés vagy kiköltözés után három munkanapon belül lakóhelyének, illetve tartózkodási helyének címét a települési önkormányzat jegyzőjének nyilvántartásba vétel céljából bejelenteni.
A lakcímbejelentés ténye önmagában a lakás használatához fűződő, valamint egyéb vagyoni jogot nem keletkeztet és nem szüntet meg. A lakcímbejelentés ingyenes.
A lakcímkártyán szereplő lakcímek:
- lakóhely – állandó lakcím
- tartózkodási hely – ideiglenes lakcím
Tartózkodási helyet annak bejelentésétől számított öt éven belül a tartózkodási hely szerinti illetékes jegyzőnél ismét be kell jelenteni. Az ismételt bejelentés hiányában az érintett tartózkodási helye a törvény erejénél fogva megszűnik.
A lakcímbejelentés lakcímjelentő lapon történik. A lakcímjelentő lap ingyenesen beszerezhető a lakcímbejelentés helyszínén. Minden személy részére (gyermekeknek is) külön lakcímjelentő lapot kell kitölteni. A lakcím bejelentésekor a lakcímkártyát bevonjuk.
2009. június 28-tól lehetőség van arra, hogy a 14 alatti kiskorú törvényes képviselője neve és telefonszáma feltüntetést kérje a kiskorú hatósági igazolványán. A kérelmet külön adatlapon kell kérni. A név és telefonszám feltüntetésének kérése, törlése, módosítása esetében a hatósági igazolvány cseréje ingyenes. A kiskorú 18. életévének betöltése után maga kérheti a feltüntetett adatok törlését.
A lakcím bejelentéséhez a lakás tulajdonosának, haszonélvezőjének, vagy a lakás használatára egyéb jogcímen jogosultnak a hozzájárulása szükséges.
Ügyfélfogadás lakcímbejelentéshez:
Hétfő: 8.00 - 12.00
Szerda: 8.00 - 12.00, 12.30 - 17.30
Péntek: 8.00 - 11.00
Ügyfélfogadás helye:
2337 Délegyháza Árpád u. 8., 7-es számú szoba
Időpontfoglalás ügyintézésre:
24/542-155/7-es mellék
e-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
A lakcímbejelentéshez a következők szükségesek:
- kitöltött, aláírt lakcímjelentő lap (személyenként) kiskorú, nagykorú részére egyaránt
- személyazonosító igazolvány, személyazonosításra alkalmas okmány
- lakcímkártya, amennyiben a kérelmező már rendelkezik vele ( cserénél)
- személyes adatok változása esetén névviselést igazoló okirat, doktori cím viselésére jogosító okirat
- képviseleti jogosultságot igazoló okirat ( amennyiben nem saját ügyében jár el)
- szállásadó saját kezű aláírása: amennyiben van az ingatlannak haszonélvezője ő a szállásadó, ennek hiányában a tulajdonos
- a lakás tulajdonjogára vonatkozó okirat: tulajdoni lap, vagy használatbavételi engedély, vagy adásvételi szerződés
- névváltozás esetén születési, házassági anyakönyvi kivonat
Lakcímkártya kiadása:
- lakcímváltozás esetén: az igazolványt cseréljük
- személyazonosító igazolvány cseréjének esetében, ha a polgár még nem rendelkezik lakcímkártyával, az első lakcímkártya az ügyintézés során ingyenesen elkészül
- újszülöttek esetében az anyakönyvvezető az anyakönyvi kivonattal együtt adja ki az első lakcímkártyát
Fizetendő illetékek
- Az első lakcímigazolvány ingyenes
- Ha az eljárás személyi azonosítót, vagy lakcímet nem érintő adatváltozás miatt indult, lásd illetékek és díjak.
- Ha a lakcímigazolvány elveszett, megsemmisült, vagy megrongálódott, lásd illetékek és díjak.
Illetékmentes:
Ha személyazonosító igazolvány kiadása, vagy lakcímváltozás, illetve –a 14. életévét be nem töltött kiskorú esetén - törvényes képviselő kérelmére feltüntethető adatváltozás esetén
Az illeték megfizetése:
Készpénz-átutalási megbízással ( csekkel) a helyszínen. A csekk beszerezhető ( Magyar Államkincstár Eljárási Illeték Bevételi Számla) bármely postahivatalban, vagy
Házszámváltozással kapcsolatos teendők ellátása
Szükséges iratok:
- az ingatlanban lakó valamennyi személyi igazolványa, valamint lakcímkártyája
Lakó- és tartózkodási hely érvénytelenítése vagy fiktívvé nyilvánítása
Szükséges iratok:
- kérelem (két tanú aláírásával és adataival)
- 2.200,- Ft-os illetékbélyeg
- tulajdonjog igazolása (adás-vételi szerződés)